|
PORADY LOGOPEDY
Gabinet logopedy szkolnego otwarty jest zarówno dla uczniów jak i rodziców.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzie mowy, ażeby dzieci nauczać każde słowo doskonale wyraźnie i czysto wymawiać. I to będzie pierwsza nauka, którą dzieci powinny odebrać od matki, ojca i wychowawców.”
Jędrzej Śniadecki (1768-1838)
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
Aby usprawnić język:
- mlaskamy,
- układamy język w rurkę,
- kląskamy (jak robi konik?),
- wypychamy językiem policzki,
- układamy język w „koci grzbiet”,
- wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
- przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
- dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
- formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
- przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
- przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.
Aby usprawnić wargi:
- cmokamy,
- parskamy, prychamy,
- na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
- wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
- układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
- przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.
Aby usprawnić policzki:
- poruszamy policzkami jak żaba,
- napinamy policzki wraz z wargami,
- wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
- masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.
Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, CZ, Ż, DŻ:
- cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia, - czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego, - czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim, - czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów, - próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, - równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, - żeby powietrze nie przedostawało się bokami).
|
ciekawe strony:
materiały:
1. Ćwiczenia artykulacyjne
2. Wierszyki do "łamania języka"
|
|
|